Getingj*vlar!

2014-06-16 @ 22:57:13
Igår var pappa här och tog hand om getingboet som har hindrat oss från att jobba vidare uppe på garagetaket. Han tog en bräda, mosade upp getingboet mot brädan som boet hängde i - och gnussade sedan lite. "Sådärja, nu har de inget bo eller drottning att ta hand om så imorgon kan ni fortsätta jobba" sa han.

Idag var planen att ta släggan och slå ner masonitskivorna som sitter kvar i taket. Jag klättrade upp, valde ut vart jag ville börja, lade en bräda emellan - och börja banka med släggan. Efter 3-4 gånger vänder jag mig om och upptäcker en stor svärm med getingar! Med hjärtat i halsgropen tar jag mig sakta ner från taket igen.

Efter en halvtimme vågar jag mig dit. Upptäcker ett getingbo som jag inte kan minnas att jag sett tidigare. Jag tar en lång pinne och knuffar ner getingboet till backen. Getingarna börjar återigen flyga för fullt däromkring.

Getingboet gick sönder i fallet och ligger nu tillsammans med flera gamla bon på en plåt på backen.


Getingarna envisades med att vara kvar uppe på talet vid den lilla bit getingbo som råkade hänga kvar. Jag väntade ca 30 min till innan jag gick upp med en kofot, slet bort brädan och skickade ner den till marken. Getingarna försökte faktiskt aldrig att ge sig på mig. De såg nog snarare kofoten som ett hot.


Eftersom 3-4 getingar har någon form av sorgeprocess och vägrar lämna vårt tak så blev det ändå ingen takrivning idag. Istället så fyllde vi släpvagnen med bråte i väntan på att soptippen öppnar på onsdag.


Vi rensade även upp i den stora högen av bråte, så när släpvagnen ska fyllas på nytt kommer det gå fort.


Imorgon gör vi ett nytt försök på taket. Om getingarna inte gett sig av trots att jag nu noggrant tagit bort alla getingbon så får vi införskaffa oss nån spray som tar död på dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback